Alla inlägg den 7 januari 2012

Av Jessika Möller - 7 januari 2012 13:33

Man kliver upp. Tar två steg från sängen & är i vardagsrummet, som bär spår av gårdagens filmvisning med familjen, lillsessans pyssel och Tonårstrollets häng framför dator. På bord: muggar & glas. På golv framför teven: Nintendo 64 & dess spel.


Tre steg till & plötsligt befinner man sig i köket. Med spår av riven gurka på golvet. Med ett berg av disk i hon. Med tidningar på bord, halvuppbrunna ljus och stekflottstänk på väggen vid spisen.


Ett hem som efter en vanlig kväll med filmmys & kvällsfika, ser ut som om familjen partajat med illern Göran hela natten. Av den enkla anledningen att lägenheten består av ett enda stort rum. Ingen vrå att gömma undan något i. Inget sessa eller Tonårsrum att gömma undan datorer, leksaker, pysselklipp, gosedjur, zhu zhu pets eller barbiedockor i.


Allt som familjen äger & använder syns, konstant.


Då, när man står i ett hem i kaos. När man inser att sessakompisen skulle komma förbi & leka. Då reser sig frustrationen och muttermunnen tar vid. Muttermunnen spottar & fräser. Tycker att det är skitjobbigt att behöva städa varje gång någon kommer på besök. Att det känns som om man gör allting själv & inga väggar till sovrum, eller ens ett eget sovrum och jävlar, fan å helvete då.


Då låser man in sig på toaletten (4 steg bort) och djupandas en smula. Ser ut över tvätthögarna och de gäckande dammråttorna, som låter "na na na na na naaaa". Och djupandas. Stötvis.


Sedan gör man slag i saken. Greppar dammsugaren, VM-plockar och tokdiskar och fuskdammar med ryggen böjd tills den värker. Sliter upp familjen, bäddar och sorterar upp spelen. Tänder ljus med torkade rosblad så att hemmet vilar i ett skimmer av "här har vi undanplockat å fräääscht jämt". Kammar ut nyvakenrufset och får dottern att klä på sig.


Och där kommer sessakompisen. Det dras fram Barbiedockor, pysslas med pappersklipp och bakas kladdkaka över bänkar & bord. Efter 2 timmars sessalek är det som om hemmet aldrig städats.


Då händer det ibland att mamman längtar medan hon stötvis djupandas inne på toaletten igen.


Nångång ibland, alltså.


Av Jessika Möller - 7 januari 2012 01:02

Så kom 2012.


Vi skålade ut 2011 bredvid ruinerna av vårt tidigare hem. Med leende läppar och skratt.


Läppar bedövade av vinet, känslorna utanför kroppen & ända in i själen. Familj & vänner i kylan som fick näsorna att lysa rödaktigt. Kräftor & grillad korv i magarna. Metal i stereohögtalarna & kling i glasen.



 
Jag & jordens finaste son.


Farväl 2011.


Ett nytt år.


Så otroligt mycket spännande som kommer.


Den 23:e Januari tar jag ett kliv mot framtiden. Som nybliven 38-åring har jag kommit fram till vad jag ska göra när jag blir stor. Börjar plugga journalistik i storstaden.


Känslorna är många. Det är sjukt läskigt. Sjukt kul. Galet spännande och ordet äntligen darrar framför mina steg.


Bär med mig erfarenheterna från tiden som har varit och tillåter mig själv att våga drömma.


Rökfriheten är fortfarande lika bestående. Jag har gjort slut en gång för alla. Sex veckor, hurra.


Och träningen. Vikten.


Äntligen har jag nått ett delmål. Sen första invägningen för 3 månader sedan, har jag gått upp från 43,8 till 46,9. Jag har höjt min BMI från knappt 18 till 19,6. ÄNTLIGEN!


Det är min tid nu.


Vinden har vänt.

  



Allmänt · Familj · Foto · Ord

Presentation


Denna lilla pusselbit har ord som behöver skrivas. Vill du läsa dom, så välkomnar jag dig. Om inte, önskar jag dig en fin dag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

  • Blogg Topplista

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck här!

Ping


Skapa flashcards