Direktlänk till inlägg 13 december 2011

Rubrik saknas

Av Jessika Möller - 13 december 2011 10:35

Lucia alltså.


Vi spenderar alltid morgonens första timme framför tevens Luciauppträdande medan munnen mumsar lussebullar & doppar den i varm choklad. En skön start & fin tradition.


Men har tänkt en del på hon Lucian som står där.


Blickstilla i en timme.


Tänk om man skulle bli akut kissnödig mitt i? eller få vinterkräksjukan?


Skulle man skicka in den tjej som kom på andra plats i Lucialotteriet då? om så är fallet, hur många tvåor skulle kämpa för att få i laxermedel i morgonchokladen? står de i kulisserna med hållna tummar, redo att kuta in på förstaplatsen om förstavalet plötsligt kräks lungorna ur sig?


Över lussebullsfikandet satt jag & barnen & klurade på huruvida det står till med det där. Har Lucian vuxenblöja på kanske? eller låter hon det försiktigt strila längs med benen om en olycka sker? Kanske får hon varken äta eller dricka timmar innan tv-framträdandet?


Tänk om man skulle råka nysa mitt i. En grön slemmig snorgunga under näsan som glittrar i ljusskenet. Jobbig sits.


- Hörde att du blev utvald till Sveriges Lucia. Kul, grattis!


- Tack!


- Synd på nysattacken och den gröna lobban över händer & mun...


- Jo...


- Men minnesvärt iallafall. Kul!


- Tack...?


Självklart hände inget utav de ovannämnda sakerna denna morgon. Under duntäckena i soffan såg vi Lucia stå där blickstilla och sjunga (mima?) då & då. Vi doppade lussebullarna svampiga, när Jill Johnsson glittrade ikapp med stearinljusen. Åt pepparkakor när Tomas Von Brömsen läste märkliga historier om Lucia från förr. Och Lucia stod där, orörlig.


Plötsligt blev det tokbråttom. Kläder på (- inte den tröjan!), gympapåse packas (- meh, jag glömde faktiskt göra det igår!), frukten (- har vi inget annat än äpple mamma?!), mössor, jackor, jakt på vantar som ses spårlöst försvunna, ut i bil, glömma gympapåse, in igen, hämta påse, ut till bil, slajda in på skolgård 3 minuter försent och få hejdåpuss med smak av oboy. (- fan då..nu glömde hon borsta tänderna! )


Från såsighetsmorgon full av Luciafniss till tokstress och en smula mammaångest.


Välkommen till min värld =)


 





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessika Möller - 30 juli 2012 20:56

Hej dagboken. Måndagen ljusnades och vi lastade en dotter och övernattningskläder i bilen. Sonen fick stanna hemma och vattna katten. "mot äventyyr" tjoade vi samstämmigt i kör när bilen rullade ut på vägen. I Norrtälje spatserade vi på bästa turistm...

Av Jessika Möller - 29 juli 2012 19:52

Efter ett biobesök tog vi tillfället att besöka stadsparken i Uppsala. Nova älskade varje sekund av det. Men som hon sade: - mamma, lova att vi inte åker hit för ofta! Jag vill ha såhär kul jämt. ...

Av Jessika Möller - 22 april 2012 20:17


Det här är sången till mig själv.   Till min egosyster, mitt jag. Så lång vilsenhet utan fokus, där törnarna tilläts rasera mina kläder.   Till barnet från förr: det blir bra.   Till tjejen från förr: Det är inte ditt fel.   Til...

Av Jessika Möller - 7 januari 2012 13:33

Man kliver upp. Tar två steg från sängen & är i vardagsrummet, som bär spår av gårdagens filmvisning med familjen, lillsessans pyssel och Tonårstrollets häng framför dator. På bord: muggar & glas. På golv framför teven: Nintendo 64 & dess spel.   ...

Av Jessika Möller - 7 januari 2012 01:02


Så kom 2012.   Vi skålade ut 2011 bredvid ruinerna av vårt tidigare hem. Med leende läppar och skratt.   Läppar bedövade av vinet, känslorna utanför kroppen & ända in i själen. Familj & vänner i kylan som fick näsorna att lysa rödaktigt. Kräf...

Presentation


Denna lilla pusselbit har ord som behöver skrivas. Vill du läsa dom, så välkomnar jag dig. Om inte, önskar jag dig en fin dag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

  • Blogg Topplista

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck här!

Ping


Skapa flashcards