Direktlänk till inlägg 18 februari 2011

Får jag vara Frank?

Av Jessika Möller - 18 februari 2011 19:36

Jag älskar att vara mamma.


Jag älskar hela grejen med att två möts och tillsammans skapar en liten människa av kött och blod. En liten avbild av ett par.


Jag älskar när de blir små personligheter, med viljor. Att den där lilla rynkiga saken helt plötsligt blivit ett Tonårstroll på drygt 170 centimeter över havet och inte längre ryms i en mammafamn. Att lillskruttan som aldrig kunde sluta le som liten bebis, plötsligt blivit 9 bast och med all vilja under fotsulorna stampar, dansar och skrattar sig igenom dagarna.


Allt det där som innebär att vara mamma, älskar jag så innerligt.


Det är bara det att ibland blir behållaren med alla egna tankar inkörd i ett hörn. Bakom en Lillsessas tusentals meningar. Bakom ett Tonårstrolls behov och viljor. Bakom veckobrev och skidor. Bakom matlagning och kattmat. Bakom en makes studioarbeten. Bakom bakom bakom. Nerdammad och undanskuffad.


Jag är lite utav en funderare. Lite filosofisk och ensamdiggande. Jag gillar att hänga med mig själv där inga ord yppas och tankarna i behållaren släpps ut på grönbete. Då dansar de av frihetskänsla, medan solen smeker deras kroppar. Idéerna kommer på besök och vi dukar fram finporslinet tillsammans. Sen lägger vi oss i gräset. Yppar inga ord. Bara delar stunden av frihet i min hjärna.



De stunderna kommer inte så ofta numer. Jag vet egentligen inte varför. Kanske är det för att behållaren åkt så långt in i hörnet, att det känns som mer jobb att gräva fram den än att låta bli?


För vad blir resultatet när jag puttar in den där behållaren längre och längre in i hörnet?


Då blir jag argmamman som är för trött och inte orkar. Då har jag ingen lust med pulkaåkning och biobesök. Jag vill inte rita teckningar, baka eller hämta från skolan. Vill inte vill inte vill inte.


Och allt det där fina med att vara mamma, faller i skymundan medan jag med tunga steg tar mig fram iklädd en offerkofta av stål. Helt jävla galet, men sant.


Men det får vara nog med det nu.


Jag ska ge behållaren den finaste hyllplatsen. Första parkett ska den få, där den kan få se ut över allt det fantastiska som är jag och mitt liv. Jag ska lätt komma åt den och boka upp dagar då vi hänger med idéerna. Fikar smarrigheter på finporslinet under björkarnas svajande grenar, medan våra nakna tår kittlas av daggen på grässtråna. 


Jag ska bara hitta en fin plats åt den först...








 
 
Cissi

Cissi

20 februari 2011 21:29

Gud vad jag känner igen mig!!!

http://mammavarg.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jessika Möller - 30 juli 2012 20:56

Hej dagboken. Måndagen ljusnades och vi lastade en dotter och övernattningskläder i bilen. Sonen fick stanna hemma och vattna katten. "mot äventyyr" tjoade vi samstämmigt i kör när bilen rullade ut på vägen. I Norrtälje spatserade vi på bästa turistm...

Av Jessika Möller - 29 juli 2012 19:52

Efter ett biobesök tog vi tillfället att besöka stadsparken i Uppsala. Nova älskade varje sekund av det. Men som hon sade: - mamma, lova att vi inte åker hit för ofta! Jag vill ha såhär kul jämt. ...

Av Jessika Möller - 22 april 2012 20:17


Det här är sången till mig själv.   Till min egosyster, mitt jag. Så lång vilsenhet utan fokus, där törnarna tilläts rasera mina kläder.   Till barnet från förr: det blir bra.   Till tjejen från förr: Det är inte ditt fel.   Til...

Av Jessika Möller - 7 januari 2012 13:33

Man kliver upp. Tar två steg från sängen & är i vardagsrummet, som bär spår av gårdagens filmvisning med familjen, lillsessans pyssel och Tonårstrollets häng framför dator. På bord: muggar & glas. På golv framför teven: Nintendo 64 & dess spel.   ...

Av Jessika Möller - 7 januari 2012 01:02


Så kom 2012.   Vi skålade ut 2011 bredvid ruinerna av vårt tidigare hem. Med leende läppar och skratt.   Läppar bedövade av vinet, känslorna utanför kroppen & ända in i själen. Familj & vänner i kylan som fick näsorna att lysa rödaktigt. Kräf...

Presentation


Denna lilla pusselbit har ord som behöver skrivas. Vill du läsa dom, så välkomnar jag dig. Om inte, önskar jag dig en fin dag.

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<<
Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

  • Blogg Topplista

RSS

Besöksstatistik

Tassavtryck här!

Ping


Skapa flashcards